I lördags var det en fin dag som passade för löpning. Passligt nog sammanföll detta med klubbarrangemanget Söderåsens Halvmaraton. Emma och jag hade bestämt oss för att springa den lite kortare rundan som var drygt 12 km. Gjorde detta även i fjor och kollade inför årets lopp på bildena från min rapport 2023. Den första var på en taggad Bibbi som redan en timme före avfärd satt vid ytterdörren och väntade. Hon var alltid redo för lördagslöpningarna. Så här såg det ut då (men inte nu längre 😪)

Bibbi var med och sprang loppet 2023

Nytt för i år var att parkering även tilläts på Källstorps gård. Parkerade där och sparade säkert 100 meters extra promenad. Peter och Lena välkomnade oss till detta tionde evenemang i ordningen. Vi var ett sextiotal löpare till start, förra året var det fler.

Som vanligt joggade vi kvarten före mot starten och som gick strax efter kl 10. Den vanliga rusningen gjorde att man snabbt fick upp pulsen. Första kilometern går oftast snabbast och så även denna gång. Hängde på Hanna medan jag såg täten långsamt försvinna. Det var perfekt springväder, ganska soligt, svaga vindar och ca 5-6 grader. Fick verkligen kämpa för att hålla farten och trodde aldrig det skulle kunna gå snabbare i år. Men km-tiderna från klockan visade att det gjorde det. Efter 4 km kom värmen då vi sprang österut med svag vind i ryggen. Ångrade den långa tröjan men passade istället på att dricka från min lilla flaska. Stephen Murray från Björnstorps IF kom ifatt Hanna och mig. Han tog täten och vi fick snällt hänga med. Vi höll ihop fram till delningen efter ca 9,5 km då jag svängde mot mål. Visste att Joakim och två tjejer var långt före mig och fortsatte kämpa i typ 4:35 tempo hela vägen in mot mål. Pressade och låg nära max och var nära både håll och kramp på slutet. Joakim Bergman vann herrklassen (53m20s) med damvinnaren Karolina Tjernberg strax efter (53m28s). Minuten efter kom en sextonårig tjej från Genarp, Anna Jörgensen. Sedan kom jag i mål som herrtvåa 3 min efter täten och med nytt pers med över minuten på detta lopp. Det trodde jag aldrig skulle kunna gå. Efter mig kom Benny Andersson som grejade PB tempo på just detta lopp.

Halvmaran vanns av Miro Cepciansky (1h22m) respektive Hanna Kronberg (1h38m). Här finns resultatlänken för båda distanserna: Resultat halvmara 2024.

Tvättade av mig med trädgårdsslangen, bytte tröja och fikade i garaget som sig bör. Hejade sedan på Emma när hon och många andra sprang i mål. Kände mig stel efteråt och stapplade fram som om jag sprungit mycket längre. Jag var verkligen dåligt tränad för att springa i det tempo som jag gjorde och det är inget att rekommendera att göra otränad. Kollade statistiken och senast jag sprang så snabbt var när jag persade på milen i terrängloppet Altarstensloppet 2019 och på halvmaran Söderåsens Halvmaraton 2019. Jag borde såklart kört lite intervaller i 4:20-4:30 fart och även något kortare fartpass men det är inget jag har prioriterat (dumt nog). Nu får jag återhämta mig och komma igång med mitt ultralunkande igen. Tack Peter som tillsammans med övriga funktionärer ser till att detta lopp kan fortsätta år efter år.

Hur gick det då på Barkley Marathons 2024? Loppet startade i onsdags morse kl 05.17 central time zone (GMT-5h). Det var bra väder, duktiga löpare och medhjälpare. Av de 35-40 som startade var det hela 12 stycken som klarade av ett fun run (3 fulla varv inom 40 h). Rekordmånga sju stycken fullföljde varv nummer 4 och gav sig ut på det femte varvet. Varannan medsols respektive motsols. När det var Jasmin Paris tur att ge sig ut fick hon erbjudande av Jared Campbell som fullföljt 3 gånger att välja medsols om hon ville det. Hon gjorde det och sedan är resten historia. Debutanten Ihor Verys (Ukrainare boendes i Kanada) vann loppet efter 58:44. Sedan sprang amerikanarna John Kelly och Jared Campbell i mål som tvåa och trea. Jared har nu rekordmånga fyra målgångar medan John har tre!

Fjärde löpare i mål blev Greig Hamilton (NZ) och sedan var det många som väntade på att den första kvinnan någonsin skulle lyckas. Jasmin Paris blev historisk när hon efter 59:58:21 nådde den gula bommen, endast 99 sekunder från cut-offen. Det var första gången en kvinna fullföljde detta lopp och endast 19 män har fullföljt alla varven sedan loppet 1989 utökades till 100 miles (eller mer). Nuvarande utformning har varit sedan 1995. Här finns mer info om detta historiska lopp: Irunfar Barkley och Barkley Results. Här är en bild efter målgången med de historiska löparna tillsammans med Gary Cantrell (akak Laz), upphovsmannen till både detta lopp och även hela backyardkonceptet.

Photo: Gary Robbins

Nu ska jag vila någon dag till innan jag fortsätter mot nästa stora mål: Trans Scania 246 km (9-11 aug). Här finns alla mina inlägg!