Ska man springa lopp i Alperna är det en bra ide att träna backlöpning. Innehåller loppet dessutom mer än 6000 höjdmeter så bör man nog även älska orden backe, lång nerförslöpa, smärta framsida lår och att tugga höjdmeter. Nära Dalshult finns bara några små backar på ca 20-30 meter. Googlade därför backar med höjdmeter och har hittat Skånes bästa backar som passar mig.

  • Brantast och brutalast är Håkull på Kullaberg med 188m stigning från havet upp till toppen på sträckan endast 520m (36%). Upp o ner där är inte så springbart tycker jag, har testat en gång och det var läskigt. ”Håkullen” ger hela 1800m+/10k! Se bilder längre ner i inlägget.
  • Från Bonnarp upp mot Magleröd finns en grusväg med totalt 167m stigning över 1780m (9,4%). Backen ger 470m+/10k upp och ner.
  • Tredje högst på min lista är på norrsidan av Hallandsås vid skidbacken Vallåsen med 157m stigning på 1100m (14%). Tillhör visserligen inte Skåne men tar med den ändå. Backen ger 715m+/10k upp och ner.
  • Nationalparken Söderåsen har två tuffa backar på vardera sidor om Skäralidsravinen, Hjortsprånget (114m/750m) och Kopparhatten (112m/1220m).
  • Åsljunga klint är den backe som ligger närmast där jag bor. Där finns två olika backar kring 70-80m stigning vardera. Den brantaste har en stigning på ca 67m över 350m (19%) vilket ger 955m+/10k upp och ner.

I söndags var jag i Åsljunga för årets andra backpass och träning med stavar. För tre veckor sedan blev det 441m+ på 10km. Efter att ha funderat så valde jag nu att springa upp och ner istället för att köra olika rundor. Det blev 6ggr upp för den lite mindre branta backen och sedan 7ggr upp för den branta. Dessa gav bra utdelning med avseende på höjdmeter per km, det slutade med totalt 1012m+ på 14,3km.

Kroppen kändes överraskande bra igår och den gör det även idag. Trots 1,5h vedkörning och två varv runt Bälingesjön på skridskor så avverkades därefter 1000 höjdmeter utan protest från kroppen. Så här blev passet

Ett tips är att googla backar och höjdmeter. Jag hittade på det sättet Skånebackar. Där finns en Skånekarta som går att zooma i och en hel del info om backar som går att cykla och springa uppför. Ganska intressant för den som intresserar sig för backträning. En kul grej är att jag sprang delar av Tjörnarparen med en dansk som berättade om det här med backträning i Danmark. Som jag förstod det så hade de i Köpenhamn ett kæmpe løbebånd med inställbar lutning för kollektiv backträning. Om flera kunde springa i bredd samtidigt eller inte är jag osäker på men löpband ”was the shit” tydligen för att träna ensidigt och lång tid uppåt och neråt. Här är två klätterbilder från ett IS Göta trail event 2016 uppför Håkull på Kullaberg, med 36% lutning.

Denna bild är löpning ner mot stranden nedanför Knösen på Bjärehalvön.

fb_img_1488957253870-932722387.jpg

Finns det någon som kan ge mig lite tips så tar jag tacksamt emot det.

Home – mina inlägg

Annonser