Bestämde mig för en vecka sen att springa rutten Perstorp-Smygehuk då Black River Run inte blev av för mig och Jocke. Drog lite olika rutter men fastnade för Perstorp rakt söderut mot Smygehuk. Det skulle bli 107 km och kyrkstopp och matinköp lades till längs rutten.

Andreas från klubben messade mig nån dag innan och undrade om han fick följa med, gärna 8 mil skrev han. Jag föreslog att han tog sig till Stehag och bestämde mig för start vid midnatt mellan torsdag- fredag. Väderprognoserna talade först om regn men det drogs senare bort. Hade på mig vadskydd, shorts, kortärmat och armvärmare. De senare åkte av och på många gånger. För att synas hade jag lampa både fram och bak samt reflexer på tröjan och löparryggan. Vid starten ”Perstorp C” var det 14°C och väldigt dimfuktigt samt typ vindstilla. Tog en Ättiksflaskeselfie kl 0.00 och sprang söderut i den mörka natten. Första kilometern gick med släckt pannlampa med vid golfbanan började mörkret, och REGNET! Som tur kom endast lite lättare dugg men efter en kvart hörde jag även droppar på träden. Funderade på att ta på vindjackan men avstod. Frös bara lite i regnet men fick upp värmen när det slutade. Sprang för säkerhets skull utan hörlurar för att kunna upptäcka eventuella bilar på håll. Samtidigt hörde jag spännande ljud i mörkret. På Färingtofta kyrkogård var det helt dött. Smög in och fyllde den tomma flaskan. Annars blev jag mest rädd när en fågel skrek till precis intill vägen. Kändes mig ganska utlämnad och naken där mitt i natten.


Som tur var fick jag sällskap vid Stehags kyrka dit jag kom efter 34 km / 3h30m. Andreas var pigg och jag fick genast ta i lite mera med mina lite  sega ben. Kilometrarna började gå lite långsammare och det var härligt med  Andreas som sällskap. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och hade vägarna helt för oss själva. De första fyra timmarna mötte jag endast en lastbil och blev omkörd av en bil. Vid fyratiden såg vi de första tidningsbuden köra med sina starka strålkastare. Vi passerade vindkraftverk som sakta snurrade i den tilltagande men svaga vinden och vackra Skarhults Slott. I Flyinge blev vi utskällda av en hund som var ute på morgonkisset men husse kallade in den. Genom Flyingeby fanns härligt mjuka ridstigar längs vägen att springa på. Gissar att jag sprang 95% på asfalt och sedan var det några kortare gruspartier. I Södra Sandby fanns en fin öppen toalett vid kyrkan och sedan köpte vi frukost på ”Anderssons” ICA. Kom dit vid halv sju (56k). Såg inget kaffe där men det köpte vi hos Dalby Kakbutik lite senare. Vi denna tiden var det fullt av rörelse, folk på väg till jobb och skola. Valde cykelvägen fram till Dalby. Sedan kom vi till Toppeladugård som jag aldrig hört talats om. Där fanns ett slott med massa tillhörande häftiga byggnader. Ett gåsaslott och ett supercharmigt fik (stängt).

På Sturup kom vi precis innan 7-eleven stängde. Fick i oss varsin Calzone med Cola därtill. Efter lyxtoabesöket sprang vi förbi Sturup Raceway och sen började det vackra landskapet kring Börringe-Havgård. Nu hade vi mindre än 2 mil kvar och vi unnade oss promenader de första hundratalet metrarna varje ny kilometer. I Grönby mötte vi begravningsgäster medan vi hämtade vatten vid kyrkan. Sedan dröjde det bara en timme tills vi såg skylten. Simrishamn 4! En härlig känsla kom inombords när vi insåg att målet var nära. Pappa ringde och var på plats. I Östra Torp snirklade sig rutten längs villaområden och små cykelvägar. Vid kiosken i Smygehamn stod pappa och kollade åt andra hållet, Böstehållet. Kallade på honom och han sprang med oss de sista metrarna till Sveriges sydligaste punkt. Kom fram klockan 14 och klockan visade drygt 107 km. Vi kramade varandra och pappa bjöd på saft från ”veteranbilen”. Efter en dusch bjöds vi på räkmacka med öl i hamnen. Var jättenöjd med dagen, allt gick mer eller mindre som planerat. Fick aldrig ont, skav eller kramp någonstans. Däremot blev jag rejält stel men det är mycket bättre idag två dagar senare.

Hela veckan har jag inspirerats av och följt Viadal 6-dagars. Speciellt damkampen mellan Diana, Sara och Pernilla. Loppet slutade kl 12 idag och Pernilla Otto respektive Johnny Hällneby tog hem segern med 671 resp 737 km. Sara fick tyvärr åka till sjukhuset, hon kämpade fint och ledde under några dygn. Åkte dit idag med Emma och Joakim. Träffade Malou, Tommy, Lisa, Peter och Zingo med flera som sprang. Zingo som sprungit i 143 h tipsade om brännässlor. Han hade haft så jä..a ont på ett visst ställe och tog därför brännässlor i ena handen. Nässlorna gjorde ont och så vips, tänkte han på nåt annat. Arrangörerna Lotta Thörn och Jan-Erik Ramström tillsammans med en massa funktionärer har gjort ett jättejobb med detta event. Att Viadal Sport & Event kommer att arrangera fler lopp, skulle jag kunna sätta ganska mycket pengar på. Här kommer en massa bilder jag tog.

Kul att ni ville läsa, ha en bra vecka och njut av det fina höstvädret, det ska jag! Här är alla mina inlägg!