Efter Helsingborg Marathon har jag vilat några dar men kom igång med löpningen i tisdags. Två av mina Andreas-vänner vilade bara lite på eftermiddagen och sprang Midnattsloppet redan på senkvällen. Helt otroligt att de orkar men det var inte första året. För egen del blev dagen efter en skön promenad med frun och grabben runt en av våra favoritsjöar. Det var riktigt skönt och stelheten minskade rejält.

Igår när jag sprang efter jobbet kändes det riktigt bra igen. Lyssnade på ett avsnitt av Maratonlabbet (#139) angående nutrition för olika distanser med gästen Tobias Christensson från Maurten. Han berättade om forskningen kring olika tillsatser och avslöjade lite om deras nya kommande produkt som kommer att innehålla bikarbonat.

Själv har jag bara flyktigt hört talas om detta som prestationshöjare och blev väldigt nyfiken då Tobias avslöjade att Kilian använde detta. Senast då han krossade det gamla banrekordet på UTMB. Har lyssnat på massor av poddar i ämnet men lägger nästan aldrig något på minnet. Maurten kommer troligen lansera produkten framöver. Ett företag som lanserade kapslar med bikarbonat redan 2019 är UMARA. Doseringen med en massa tabletter och faktumet att det kan ge vissa bieffekter gör det inte så intressant för mig. Bikarbonat (=Natriumvätekarbonat) bildar nämligen koldioxid vid kontakt med syra. Detta kan ge magproblem och såklart gaser i mage/tarm som måste ut. Däremot är jag helt övertygad om att det går att vänja sig och att det höjer prestationen då mjölksyratröskeln höjs och laktatet som bildas i sura muskler bättre tas om hand med ett något högre pH värde i blodet/musklerna och kroppen generellt. För några år sen listade IOK fem tillskott som bevisligen höjer prestationsförmågan. Länkar till forskningen finns i slutet. De fem tillskotten är:

  • koffein
  • kreatin
  • nitrat
  • beta-alanin
  • bikarbonat

Flera av dessa tillskott eller varianter av deras effekt kan fås naturligt genom kosten. Nitrat intas exempelvis enklast genom att käka rödbetor, dricka rödbetsjos eller ta shots/tabletter/pulver med rödbeta i. Även sallad, spenat och mangold innehåller detta. Koffein finns i kaffe, te, guarana och mörk choklad. Det är även tillsatt till energidrycker, Coca-Cola och även tillsatt i geler och tabletter av olika slag. Bikarbonat sägs vara naturligt förekommande. Det tillverkas då med hjälp av koksalt, koldioxid samt vatten.

Generellt tar jag väldigt sällan några tillskott förutom att jag dricker kaffe och äter min dagliga vitamintablett. DESSUTOM är det så att ”Antidoping Sverige avråder från bruk av kosttillskott, annat än på rent medicinska grunder. Ett antal svenska idrottsutövare har de senaste tio åren lämnat positiva dopingprov som är kopplade till bruk av kosttillskott”. Inför lopp har jag ibland tagit rödbetsjos men det är väldigt sällan nuförtiden. Igår när jag gav mig ut var det med äppelpaj, vaniljsås och kaffe som prestationshöjare. Det gick jättebra!

Sensommar övergår nu i höst

Länk till idrottsforskning om de fem tillskotten Fem kosttillskott som forbättrar prestationsformagan

Här är länken till Maratonlabbets avsnitt: Avsnitt 139 Nutrition för distanser från 800m till maraton

Har även lyssnat på Pace on Earth senaste avsnitt (#247) med Daniel Karlsson om Runstreak. Ett mycket intressant och underhållande samtal mellan Johnny och Daniel med många kloka ord från de båda.

Ha en fortsatt bra vecka och spring lugnt, det lönar sig i längden!

Här finns alla mina inlägg!

Annons