Efter en längre tids tävlingsuppehåll är det nu dags att vänja sig med loppförberedelser, nummerlappar och startlinjer. Tiden med träningsprogram är förbi utan jag kör mer på känsla och vad jag tycker passar för mig. Efter anmälan till SM har jag skruvat upp tempot ett snäpp och fokuserat på hårda underlag. Hoppas denna lilla justering kan hjälpa mig något. Bokade en övernattning i Halmstad lör-sön och inhandlade även några Maurten-gels och ett vitt linne ifall det blir varmt. Skovalet är inte helt klart än men jag kommer antingen välja ett par Mizuno eller Hoka.

Annars har det firats födelsedag och midsommar med kalas i dagarna tre. Sista lite hårdare passen blev igår och förrgår. I måndags var det 26°C, sol och magen var välfylld med lax och potatissallad. Det kändes mentalt tufft att springa men jag höll ihop det och rundan landade på 16,5 km i 5:10 fart. Igår stack jag ut före middan men då var det 28°C istället. Kylde huvet med vatten före start och det räckte max 2 km. Blev en något kortare och långsammare runda men tufft likaså.

Uppladdningen fortsätter med nedtrappning och lugn löpning i veckan och sen eventuellt provspringning av banan+benen i Halmstad på lördag. Kanske till och med springer bort till arenan. Tänker lite extra på vad jag äter och ska försöka inte känna mig alltför tung söndag morgon. En sak som gör det lite mer spännande är att jag ska vaccinera mig imorgon kväll, ca 2½ dygn före starten på SM 100 km. Är medveten om att detta kan äventyra loppet men om det skulle göra det så får det helt enkelt bli så. Vaccineringen flyttar jag inte på!

Förutom allt detta ska jag och Emma hjälpa grabben med flytten på torsdag och lördag. Så någon extra styrketräning behövs ju inte läggas in, haha. Hoppas nu bara att flytten går bra på torsdag (uppehåll tack) och att det blir svalt och mulet inför söndagen.

Har läst och lyssnat på en del om det här med energiprogram. Energiförbrukning och hur mycket+vad som behövs tillföras under lopp är väldigt individuellt. Umaras energikalkylator indikerar att jag kommer bränna ca 5500 kCal, varav ca 1200 g kolhydrater och 100 g fett. Detta är den kalkylerade förbrukningen (mellan tummen och pekfingret) och inte vad jag ska tillföra, då skulle nog magen gå bananas. Dessutom finns ju glykogendepåer och fett lagrat i kroppen. Glykogendepåerna på cirka 200-500g varar upp till några timmar medan fettlagret hos de flesta räcker rätt så mycket längre.

Rekommenderat intag av kolhydrater brukar vara 60-90 g per timme men vissa hävdar att kroppen bara kan tillgodogöra sig 60 gram vilket motsvarar antingen tre hela gels eller en hel liter sportdryck. Så min plan är att varje timme dricka minst en halvliter Umara samt äta en gel, bar eller annat. På arrangörens depåbord ska finnas sportdryck (UMARA), vatten, Coca-Cola och kaffe samt ätbart småplock så som bananer, kex, russin, nötter, chips, saltgurka och lite godis. Allt detta är saker jag är van vid och jag hoppas att magen är med mig även detta lopp. Förutom detta kommer jag tillföra extra salt vid behov.

Här finns loppets hemsida: SM100km

Här kommer resultaten att läggas upp och det är möjligt att det går att följa under söndagen: 100km mikatiming 2021

På söndag hoppas jag att följande infinner sig ”Känslan av att vara stark, oövervinnlig och känna kraften som matar benen framåt, DET ÄR LIVET”. Ha en bra vecka, det ska jag ha! Här finns alla mina inlägg!