Nu i maj är det sju år sen jag tog examen som maratonlöpare genom att springa mitt första maraton. Det var en slump att jag snöade in på det här med löpning och inget jag ångrar så här efteråt. Hade ett par trådlösa ”simhörlurar” som inte funkade så bra under vatten och sen såg jag reklam för Köpenhamn Marathon. Började springa med lurarna istället och bestämde mig då i jan-14 att maraton fick det bli. Minns att jag körde in på XXL i Sisjön på väg hem från Göteborg, köpte ett par Nike Lunarglide och ett vätskebälte. Beställde en Suunto för att börja regga min träning. Letade träningsprogram och googlade efter forum för råd och tips. Började ”jogga och logga” på jogg.se. På den vägen är det.

Träningsprogrammen på jogg.se är helt gratis och det är bara att bestämma sig för en realistisk sluttid och sen följa programmen. Nja, riktigt så enkelt är det väl inte? Eller jo, både ja och nej, egentligen behöver det inte vara svårt. En realistisk målbild, lite beslutsamhet och finsk sisu hjälpte mig att komma i mål strax under 4 h den där underbara söndagen i Köpenhamn. Funderade väldigt mycket i början på vilket tempo jag skulle kunna hålla i 4 mil. Först var målet 6:20-fart men det justerades under resans gång till 6:00 till slutligen 5:40 min/km. En nackdel med programmen är att de bara sträcker sig upp till milen på 60, halvan på 2:00 och maran på 5:00. Alla de lite långsammare löparna får helt enkelt välja det långsammaste och sen göra så gott de kan. Annars är joggs maratonprogram väldigt anpassningsbara och man väljer vilket datum eller lopp man vill springa och sedan anpassar sig programmet efter det. Programmen går att ladda ner och sedan klistra in i tex Excel och anpassa efter ens egna kalender eller situtation.

Är ni intresserade av träningsprogram för milen upp till maraton så titta in på https://www.jogg.se/

Nu ska jag inte säga att jag följde det där 12-veckorsprogrammet till punkt och pricka. Däremot försökte jag uppnå veckomängden och hålla tempot på passen. Började träningen fjorton veckor före loppet så maratonveckan blev vecka 15. Träningen bestod nästan uteslutande av löpning 2-5 ggr per vecka och i snitt 4 mil per vecka. Jag satsade mycket på kontinuitet och jämnhet. Takten på passen var oftast 5:30-6:00 och de där långpassen över 2 mil blev endast totalt 4 stycken. Så här såg min träning ut inför maran i Köpenhamn.

Så här i backspegeln skulle jag gjort precis likadant om jag bestämt mig för att träna inför mitt första maraton 2021. Det gick bra för sju år sen och jag fortsatte sedan med premiärupplagan av Helsingborg Marathon och Växjö Marathon samma år. Ett av mina hittills allra häftigaste maratonminnen är när vi åkte till Oslo med Söderåsens FK. Jag och snabblöparen Jim hade valt Oslo Trippelen. Det började med maran, fortsatte med halvan och slutade med ett millopp. Fick enormt med pepp och stöd under den avslutande milen, kände mig som en kung! Inne på mitt åttonde år som löpare följer jag inga program överhuvudtaget. Gjorde så 2014 men därefter har det mer handlat om att försöka vara i så bra form som möjligt inför loppen. Träna och ha ROLIGT inför uppgiften helt enkelt och gärna så loppspecifikt som möjligt. Maraton eller längre har jag sprungit 50 gånger och ett nytt mål skulle ju kunna vara att ha gjort minst lika många som min ålder. Livet ut! Ligger back med några stycken men det fixar jag förhoppningsvis redan 2021! Min klubbkompis Anders Jelander är med i ”Klubb 100 Marathon Sverige” och sprang hela 31 maraton inklusive ultra under 2019. Allt detta efter att ha bytt båda höftlederna!

Efter helgens backträning har min kropp fått vila. Minnet är kort och jag trodde inte man kunde ha sån träningsvärk i så många dagar. Nu är det fjärde dagen med träningsvärk men den blir mindre för varje dag. Det är inte synd om mig på nåt sätt utan jag vet att det går över. Är jag inte försiktig kan skadorna komma så det blir lugn löpning när jag väl återupptar den.

Ha en fortsatt trevlig vecka. Här finns alla mina inlägg!