Nu har det gått 5 dygn sedan jag SPRANG i mål på TEC. Det har varit härliga dagar och jag har hela tiden märkt förändringar i stelhet och småkrämpor. Till det bättre! Någon smärta som kan kallas skada eller liknande finns ingen tillstymmelse till och för det är jag galet lycklig. Har faktiskt haft en lyckokänsla ända sedan klockan 05.00 i söndags då benen blev som pånyttfödda (läs om det här!). Jag har svävat på moln! Kanske beror det på mina marschmallow skor som jag sprang med i lördags?

Hoka Clifton 5 marschmallow
Hoka One One Clifton 5 reklam

Efter målgång var jag pigg och hade svårt att sova. Var uppe i varv men försökte vila i Täby samt på flyget hem. Sov nästan hela natten söndag-måndag. Benen var stela som isglasspinnar och ett varmt bad i måndags morse gjorde susen. Jobbade sex timmar och det blev inga extra rundor utan jag satt mest på kontoret. Benen var som allra stelast denna dag. På kvällen gick jag 1km med hunden och cyklade några kilometer till sjön med familjen. De badade i det kalla 7°C vattnet, jag avstod. På tisdagen var benen märkbart piggare men istället hade jag mer känningar i mina fotleder som ganska naturligt kändes slitna. Träningsvärken var som värst denna dag, kände av helgens cirka 189000 armpendlingar. På kvällen var det valborgsfirande med gemensamt byabål hemma i Dalshult. Fick frågan från en av de äldre gubbarna i byn: vad FAN ska man med kondition till? Svarade inte på den men jag lovar att den gubbens livsprognos vore bättre med lite kondis. Jag älskar att leva och att njuta av mat, dryck, kärlek och äventyr. Han är i alla fall bättre än mig på att dricka sprit och öl. Och det är väl kul?

I onsdags körde vi en tur till Väla och sedan blev det lite trädgårdsarbete. Det var jobbigt att rensa ogräs men jag fick lite träning och benen var på min sida. Ryggen däremot kändes lite stel istället. Igår torsdag var det dags för Upplevelselöpning nr 3 för året. Turen utgick från Röstånga Turistbyrå och det var en tur varken jag eller Emma ville missa. Därför körde vi dit och jag var helt inställd på att kanske inte orka hela rundan men det gick vägen. Extra kul var det att träffa Michael, Lena, Robert och Maria som jag inte träffat på ett tag. Vi sprang milen och det bästa med dessa turer är att nästan alla kan vara med. Det pausas och väntas in de som behöver gå/springa lite långsammare, passade mig precis. Rundan gick förbi Odensjön både ut och tillbaka. Vi passerade Dahlbergsstugan, Härsnäsdammarna och Nackarpsdalen. Fantastiskt vacker miljö att springa i och boket är perfekt ljusgrönt just nu. Mina ben gick att springa med men det kändes inte som vanligt. Det började med ett litet hugg i högervaden och sedan kändes det lite smått i fotlederna. Fick även ett hugg i framsida vänsterlår. Inget allvarligt utan jag tror bara kroppen ville säga åt mig: ”ta det lugnt för bövelen, jag vill vila”. I sista backen efter Odensjön bad jag Kristian om hjälp och han tog min hand och hjälpte gammgubben uppför backen. Tack!

Idag fredag känns ingenting av gårdagens löpning. Benen är pigga och några krämpor känner jag inte av. Det blir vila idag och sedan någon lättare löpning och kanske även en cykeltur lördag eller söndag. Jag ska försöka ta det riktigt lugnt fem dagar till och sedan börja köra på igen.

Varma bad, massagekudde, spikmatta och ormsalva har gjort susen för återhämtningen. Har försökt äta mycket frukt och grönt men en hel del annat smått o gott har det oxå blivit. Drack tex två starköl i måndags vilket är ovanligt en måndag. Vikten har legat stabil efter loppet vilket den inte brukar efter långlopp. Brukar gå upp 2-3kg men efter detta lopp så gjorde jag inte det.

Angående hur man mår efter ett långt ultralopp. Mitt svar är att det beror ganska mycket på hur loppet har gått. Detta beror på ens

  • förberedelser (fysiskt/psykiskt/läst på om loppet)
  • mål (kan vara bra för motivationen, realistiska mål?)
  • förutsättningar (fysiska/erfarenhet)
  • väder (förbereda sig för olika scenarior)
  • andra faktorer (support, tur/otur?)

Om allt går bra på loppet så mår man oftast bra även efter loppet. Vila och bra sömn är extra viktigt. Immunförsvaret går ner efter lopp så vissa blir sjuka med förkylning, hosta och feber. En del kan inte springa pga fysiska krämpor eller blåsor/sår.

Ha en trevlig helg allihopa! Det ska jag ha.