För många och även mig går träningen och i synnerhet löpningen i vågor. Det skulle vara enformigt och tråkigt att köra samma alltid och ombyte sägs ju förnöja. Det du tränar blir du bra på och vill du prestera på ett visst lopp så bör du träna så specifikt som möjligt. Inför exempelvis en halvmara är det med fart något långsammare än miltempot samt uthållighet som är a och o. Vill du istället ha kul och umgås med andra så varför inte gå med i en klubb eller träningsgrupp. Detta ökar motivationen.

Vill man bli riktigt bra så måste manken läggas till. Spring snabbt, långt, intervaller och variera din träning. Satsar man rejält på löpningen (eller blir så där löparbiten som vissa av oss är) så är det en balansgång för att inte bli skadad. En överbelastningsskada är precis som ett brev med Postnord. Den dyker upp efter en eller två dagar, ibland lite smygande och helt utan förvarning.

Med allt detta sagt så tycker jag att du ska utmana dig själv! Spring en extra vända när du nästan är hemma, även om du känner dig slut. Spring förbi macken, pausa klockan och köp en TipTop så får du både god glass och ny energi. Eller anmäl dig till Tjuruset eller varför inte ett lopp. Lokalt kan jag tipsa om Söderåsens Halvmaraton (23/3) eller Helsingborg Marathon (31/8).

Senaste veckan har löpt på med tor-fre på Ystad Saltsjöbad följt av en spännande helg med hela familjen samlad. Förra veckans distans landade på 75km vilket är den högsta på tre månader. De senaste dagarna har varit helt fantastiska med mycket sol och temperaturer ända upp till +12°C på eftermiddagarna. I förrgår blev det premiär i kortärmat. Sprang hem från jobbet och kunde bara inte ta långärmat när det varit så skönt ute tidigare på eftermiddagen. Det blev snabbt kallt och jag frös rätt så bra på överkroppen. Det var inte bra för min redan stela nacke. Igår morse när jag sprang tillbaka var det frost, nästan vindstilla och inte alls lika kallt. Sedan hade jag ju långärmat, kan ju spela en viss roll.

Nu på söndag är det Stävie Trail och det blir årets första lopp för mig och Emma. Hoppas på mycket lera och att det blir kul både före, under och efter loppet. Ser framemot att återse den lilla skogen som jag sprang i för tre år sen. Jag får se om jag testar mina gränser då! BTW, jag kan tipsa om ”the Bad Boy Running podcast”. Har lyssnat på några av deras avsnitt och det är mycket snack och långa avsnitt. Perfekt för långa pass. Passa på att lyssna på aktuella Lazarus Lake (Ep 151-152), mannen bakom The Barkley Marathons och Backyard Ultra! Här Länkar jag till deras podd.

Ha en bra vecka allihop! Länk till alla mina inlägg!