Några av mina löparvänner håller på med Yoga och har sagt att det är bra. Det tog jag fasta på och anmälde mig och Emma till en kurs i kundaliniyoga som anordnas i Örkelljunga av Gymnastikföreningen. Vi gick 13 ggr i våras och det gav mersmak så vi går även nu i höst. Detta var tredje veckan och det är en utmaning att försöka sträcka sig för att minska stelheten. Känner mig otroligt stel och ovig. Många löpare är nog lite mer stela än gemene övriga.

Jag har varit ensam kille samtliga gånger men det spelar ingen roll. Det är en härlig träningsform som hjälper till att öka rörligheten och koppla av. Vi gör mycket rygg+stretchövningar samt sjunger en del sånger och mantran. Ett av mantrana upprepar vi ca 10min. Samma sak hela tiden, precis som löpning alltså! Den långa vilan mitt i passet är omtyckt av alla, väldigt avkopplande och en riktig stressdödare. Totalt varar passet 90min. Jag sover alltid väldigt bra efter yogapassen. Här är en länk om ni vill läsa mer om kundaliniyoga

Jag tror att dessa övningar ökar rörligheten och minskar risken för skador. En bättre rörlighet i bäcken och rygg tänker jag även ska förbättra min löpteknik. Den är jag inte nöjd med. Jag har läste en del om löpteknik och vet att det finns en massa övningar för att förbättra den. Men det blir aldrig av. Så nu hoppas jag på yogan och att träningsutmaningen (se nedan) ska stärka mig och göra mig rörligare.

När jag ser mig själv på film tycker jag att jag vaggar fram. Det finns en stor utvecklingspotential där. Men så springer jag ofta längre distanser och i ett lugnare tempo. Efter några timmars löpning på ultraloppen blir man trött och hållningen blir sämre, man sjunker ihop. Här kommer videon med bevis på detta ifrån mitt senaste lopp. Men jag lyckades hopp i mål tillsammans med Christian i alla fall.

20180926_213624923625439.jpg
Målgång med hopp, CCC2018

Har börjat en 100 dagars utmaning där jag ska göra armhävningar och plankan varje dag. Fyller i ett papper för detta och jag började med 10st+1min och kommer att öka i etapper så vem vet. Kanske jag gör 100 armhävningar nyårsafton och 5 min planka? Ökar jag med bara en om dan så borde ju 100 armhävningar efter 100 dagar vara möjligt, eller hur?

received_2347209840602871589443040.jpeg

Länk till alla mina inlägg.