All träning är bra sägs det. Det är väl en sanning med modifikation då den kan vara skadlig om man går över gränsen. En gräns som är väldigt hårfin och svår att veta var den går. De senaste veckorna har jag planerat och förberett inför midsommarhelgens fester. Förutom midsommarafton hemma fyller jag 50 på söndag. Vi har väldigt mycket på jobbet nu men trots det har det blivit mycket löpning och tuff träning!

Förrförra veckan satsade jag på mycket distans och passerade 10 mil. Förra veckan låg fokuset på backe istället. Det slutade med hela 3192m+ upplyste runkeeper mig om. Dessa metrar innebär ungefär hälften av stigningen jag står inför på CCC. Höjdmetrarna blev något färre på min barometerklocka (2709m+) men rekord är rekord. PB runkeeper 180618

Veckan som varit tillbringade jag i Göteborg på ett stort Europeisk Oförstörande Provningsmöte kallat ECNDT2018 måndag-torsdag. Då passade jag på att springa en runda mellan 1-2 mil varje dag och det blev 200-500 höjdmeter stigning per dag. Fantastiska turer på Änggårdsbergen måndag-tisdag och sedan mot Delsjön och Skatås onsdag-torsdag. Göteborg är en härlig stad med väldigt många fina områden både att promenera och springa i.

Förr en tid sedan kontaktade Martin Scharp mig och föreslog att vi ju kunde ta ett backpass ihop. Vi två ska bo på samma hotell under UTMB-veckan och vi hade tidigare bara träffats lite kort vid starten på GAX ifjor och kände inte varandra. Vallåsen Söndag kl 14 bokades in och vi träffades där. Martin var såklart den starka av oss så jag fick kämpa rejält. Vi pratade en hel del och vi hade en trevlig eftermiddag tillsammans. Jag hade rekat banorna och den vänstra var brantast med ca 140m+/1550m upp och ner. Den högra gav ca 15 höjdmeter extra men var nästan dubbelt så lång upp och ner. Vi började lite efter kl två och sprang först tre vändor upp till vänster och sedan tre till höger. Efter totalt sex toppturer hade vi ca 800m+ på våra klockor. Då var vi tvungna att flytta ut bilarna då bommarna till anläggningen skulle stängas ca halv fem. Efter det så fortsatte vi sex vändor till så totalt besteg vi toppen tolv gånger. Det var jobbigt att stava sig uppför men det jobbigaste var de branta partierna nerför.  Uppför så blev jag flåsig men nerför så smärtade framsida lår och mot slutet kände även tårna av framkanten på skorna. Jag snörde då åt skorna lite extra och det hjälpte. Totalt blev passet ca 3h40min / 25km / 1600m+. Träningsvärk kommer nog som ett brev på posten efter detta. En händelserik vecka är över och idag börjar fotbolls VM för Sveriges herrar. Hoppas på seger! Sedan är det mycket annat kul som väntar runt hörnet.

Ha en bra vecka, det ska jag ha!

Alla mina inlägg